Ugrás a tartalomra

2024-04-20 19:00 Nagyterem

Budapesti bemutató - A Szőke Ciklon

Viharsarok Táncszínház

2024-04-20 19:30 Kisterem

Az ötödik Sally

Pirók Zsófia

CREDO

CREDO

Hiszek egy Istenben

Szegedi Kortárs Balett

Nagyterem / 2021. október 20. 19:00

Műfajkortárs

Felvonások száma1

Időtartam70

Korhatár+12

Juronics Tamás gondolatai a Credo című táncjáték kapcsán

 

A darab jobb megértéséhez szeretnék pár mondatban segíteni azzal, hogy elmondom a szerkesztés logikáját, a szereplők kapcsolódásait.


Kiindulópont:
A mű középpontjában egy nagyon fontos probléma áll: a transzgenerációs traumák megélésének, megismerésének és feldolgozásának kérdése. Családunk tragédiái bennünk élnek, alakítják személyiségünket, meghatározzák a gyermekeinkkel való viszonyunkat. Az ezekkel való tudatos foglalkozás, ezek feloldása nagyban segítheti sorsunkra való saját befolyásunkat. A 20. század családtörténetei tele vannak titkokkal, ki nem beszélt drámákkal, fel nem oldott traumákkal. Az elhallgatás, a magunkba rejtés, az elfojtás volt az egyetlen ismert lehetőség a társadalmi konvencióktól, a közösségi megbélyegzéstől való félelem okán. A mostani generációk ugyanakkor máig cipelik az ezzel járó pszichés terheket, fel sem fogva, hogy tudatalatti reflexeik nem belőlük fakadnak, esetleges hibáikért, kapcsolati nehézségeikért nem csak ők a felelősek.

Egy alkotó művész számára ezek feloldásának legfőbb lehetősége, ha szembenéz múltjának árnyaival, és az így kimondott sérüléseket elfogadva alkotásának alanyává teszi őket. Egyfajta családállítás, mely segíthet szembenézni a múltban érezhető (ismert vagy feltáratlan) eseményekkel, traumákkal, ezáltal felismerve, hogy viselkedésünkben mennyi mintát követő motívum van, melyektől a felismerés által megszabadulhatunk talán, és a saját életünket élhetjük.


A mű szerkezete:
Négy idősíkon játszódik a darab, de egy térben, az idősíkokat ezáltal néha egyszerre megjelenítve a színpadon. Egy család négy generációja jelenik meg, mindegyik a maga fiatal korában, leginkább egy esemény kapcsán ábrázolva, ez pedig a FOGANTATÁS szent pillanata. A jelent a fiatal művészférfi képviseli, akinek megjelennek női felmenői egészen a dédanyjáig. A három fiatal nő traumatikus helyzeteit láthatjuk szakaszokban ábrázolva. A traumák formálják a következő generációk párkapcsolati és gyermekáldással összefüggő működését, ezért érdemes utólag is visszagondolni az egyéni történetek alakulásának miértjeire, az adott karakter viselkedésének okaira. A négy ember életszakaszának megismerése után egy zárótétel következik Arvo Part: Credo című csodálatos, megrendítő erejű művére. A fiatal férfi szembenézése a múlt szellemeivel, az ő létüknek elfogadása, a mélyebb szellemi léttel való együttélés csodájának átérzése, és az ezáltal való lelki felszabadulás megélése, mely egyben az alkotás kiindulópontja is számára. Mindeközben a fogantatás szentségének megtapasztalásával igaz hitének megszületése.


A tér és idő:
A tér a család sok generáción keresztül használt polgári otthona, melynek falai szimbolikusan magukon viselik a lelkekben esett sérülések fájó nyomait. A darabban levő időugrások arra késztetik a nézőt, hogy a mozaikok mentén összeálló történeteket megismerve, utólag értelmezze a szereplők cselekvéseinek indokait. A filmszerű jelenetekben néha egyszerre van jelen a különböző korok szereplői. 


A főszereplők generációs sorrendben:
1924 - Judit, a vallásos fiatal cselédlány, aki alárendelt szeretői viszonyba keveredik egy házas férfival. A megaláztatások, a lelki fájdalmai hite miatt drámai véghez vezetnek.
1944 - Mária, a család nélkül felnőtt lány, aki téves rajongása miatt erőszak áldozatává válik, ami determinálja későbbi társas kapcsolatait, születendő gyermekéhez való viszonyát.
1970 - Anna, szeretethiányos sorsa okán, mindent jóvátevő görcsös szándéka miatt neurotikus viselkedést mutat, mely időszakosan megakadályozza legfőbb vágyát, a gyermekáldást. Péter, fiatal művész, aki távoltartja magától a családi összetartozás minden formáját, családi múltjából adódó erőszakosságán nehezen uralkodik. Fájdalmas felismerések során megy keresztül, míg megtalálja önmagát.


Párkák, a görög mitológiából ismert sorsistennők, akik fonják és elvágják az ember életfonalát. Történetünkben e kettő pillanat, de leginkább a fogantatás áll a középpontban, ezért indokolt e szellemi lények ábrázolása.


„De jó lenne jónak lenni,
a nagy Istent megkeresni,
a lábához kuporodni,
és az Igét befogadni.”
(Juhász Magda)


Hinni, vagy nem hinni. Ez nem rajtunk áll. Nem mi választjuk Istent. Isten választ minket.


Arvo Pärt, a népszerű észt zeneszerző művészete elválaszthatatlan hitétől. „A vallás irányítja életünk minden folyamatát, még ha nem is tudunk róla. Az igaz, hogy a vallás rendkívül fontos szerepet játszik a zenémben, azt azonban nem tudnám elmagyarázni, hogy ez valójában hogyan működik.” A Credoót 1968. november 16-án mutatták be Tallinban. A mű Pärt karrierjének legfontosabb és legdrámaiabb kollázs darabja. Disszonancia és lárma uralja a schonbergi értelemben vett expresszionizmus jegyében. A hatás nem is maradt el, az esemény szenzációs volt, a nézők azonnal újabb előadást követeltek, ám nem sokkal később a Credót betiltották. Az alkotót a kultúrpolitika a Szovjetunió legveszedelmesebb komponistájává nyilvánította. 1980-ban hagyta el hazáját családjával együtt; először Bécsbe, majd Nyugat-Berlinbe költözött. Elsősorban egyházzenei műveket ír; 2005-ben Európai Egyházzene Díjjal értékelték munkásságát, 2014-ben Grammy-díjat kapott.


Előadják:
Judit, szolgáló: Liszkai Zsófia
Judit titkolt szeretője: Graziano Bongiovanni
A szerető felesége: Wéninger Dalma
Mária, Judit lánya: Kiss Réka
Német katona: Czár Gergely
Mária későbbi férje: Kiss Róbert
Anna, Mária lánya: Marie Vilette
Anna férje: Vincze Lotár
Péter, Anna fia: Francesco Totaro
Péter szerelme: Diletta Ranuzzi
Párkák: Bocsi Petra, Nier Janka, Hudacsek Hanna

Zene: Arvo Pӓrt, Johann Sebastian Bach, Frédérich Chopin, Födő Sándor
Jelmez: Bianca Imelda Jeremias
Jelmez-asszisztens: Vági Holka
Díszlet: Tóth Kázmér
Díszletkivitelezés: Scabello
Fény: Stadler Ferenc
Balettigazgató: Pataki András
Koreográfia: Juronics Tamás

Partnerek:
Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata, Szegedi Nemzeti Színház, Emberi Erőforrások Minisztériuma, Nemzeti Kulturális Alap, MMA, Kortárs Balettért Alapítvány
Novotel Hotel – Szeged, CE Glass Company, Pick Szeged – Handball, Brotherhood, Noé Egészségközpont, Palánta Salátabár – Szeged, Busz Travel – Császár József, Hétkávézó, Ékszergödör, BMW
Rádió88, Marie Claire, Kultúra.hu, Délmagyarország

KIM NKA Millenaris Eisberg