Közös sóhajaink

A flamenco az ellentétek harmóniáján alapszik. Amennyire szenvedélyes és vad, épp annyira lehet lágy és szelíd. Virtuóz, vagy, ahogy a flamencóban mondják "a tierra", azaz földi - lassú - ragadós, fájdalmas és vidám, váratlan és kimért, kortárs vagy autentikus - mondja Pirók Zsófia, akit új bemutatója, a Suspiros - Sóhajok című első, hazai önálló estjéről kérdeztünk, amelyet november 12-én láthatnak a Marczi Közösségi Téren.
Suspíros-Sóhajok _ Pirók Zsófia önálló estje



Volt már önálló, nagyszínpadi ested, vagy ez az első magyar színpadon?
Magyarországon tavaly bemutathattam első önálló estemet, A Nő Színeit a IX. Magyar Táncfesztivál keretén belül Győrben. Ebben édesanyám, Lippai Andrea is táncolt, illetve segítségemre volt az alkotási folyamatban is. A Sóhajok viszont az első olyan estem Magyarországon, melyet teljes mértékben én álmodtam és alkottam meg. A koreográfiák készítésén és persze eltáncolásán kívül, a zenei szerkesztés és a dramaturgia az, amin sokat dolgoztam. Ezt külön azért emelném ki, mert a flamenco műfajából adódóan élőzenei kísérettel dolgozom, tehát sok esetben először születik meg a tánc, majd ahhoz íródik a zene, amit persze nagyszerű és professzionális zenei kísérőim komponáltak.




Bemutatnád a vendégművészeket, és elmesélnéd, kit honnan ismertél meg?
Spanyolországból két nagyszerű vendégművész érkezik. Cristina Solert nagyon speciális és különleges énekhangjáért választottam, ami szerintem gyönyörűen fog szólni a magyar Szirtes Edina Mókus éterien angyali hangjával és hegedűjátékával. Cristina Soler csupán 25 éves, ám már számos versenyen ismerték el tehetségét, és tényleg megtiszteltetés, hogy el tudta vállalni az előadást. Mókussal 2010-ben találkoztam, amikor édesanyám, Lippai Andrea Lorca estjében közreműködött, majd 2011-ben, a Bailamor című előadásában is játszott. Lenyűgözve hallgattam őt, majd megismerve személyét, nagyon megragadott a nyitottsága és érdeklődése a zenei műfajok iránt. Azóta követem a munkásságát. Juan José Bando flamenco gitárkíséretével egyik főpillére az előadásnak, a komponálás résznél ő segített nekem legtöbbet. Ő már az Nő Színei című előadásban is szerepelt Magyarországon, és Sevillai előadásaim alkalmával legtöbbször ő kísér gitáron. Nagyon fontos a flamencóban, hogy a zenészek és a táncosok között egy folyamatos egymásra figyelés és tisztelet legyen, hiszen nálunk, együtt kell tudni gyorsulni, lassulni, együtt kell tudnunk lélegezni. Ütőhangszerekkel Tar Gergelyt várom a színpadra, akit talán a legrégebben ismerek, ő édesanyám együttesében ismerkedett meg a flamencóval, még évekkel ezelőtt. Azóta Magyarország egyik legprofibb ütősének mondhatjuk, számtalan zenekarban és műfajban jártas. Valójában mindegyikőjükről csakis keveset mondhatok el, ahhoz képest, hogy milyen fantasztikus zenészek, úgyhogy enyém a megtiszteltetés, hogy november 12-én velük együtt léphetek színpadra. Az én feladatom csupán az volt, hogy egységbe, vagy úgy is mondhatnám, flamencóba hozzam őket.


A Fülöp Viktor ösztöndíj nyerteseként jött a lehetőség, hogy létrehozd a Suspirost. Mióta dolgozol az előadáson?
Az ötlet már nagyon régóta megszületett a fejemben, ez azt jelenti, hogy körülbelül két éve. Azt is régóta elhatároztam, hogy az első teljesen önálló estem, biztosan ez lesz. Folyamatosan gyűjtögettem az újabb gondolatokat, felírtam, ha valamit olvastam, ami megérintett, felvettem, ha eszembe jutott egy koreográfiai részlet, és már alig vártam, hogy minden végre összerendeződjön körülöttem, és valóban megvalósuljon ez a darab. Mondhatom, hogy az ösztöndíjat is a lehető legjobb évben kaptam meg, sőt mi több, a zenészek, akikkel együtt szerettem volna dolgozni, rengeteg elfoglaltságuk ellenére is mind el tudták vállalni a felkérésem.

Hogyan állt össze az ötlet?
Az ötlet igazából nem más, mint az én pillanatnyi világlátásom tükre. Minden helyzetből leszűrünk valamilyen tanulságot, tapasztalatot, amit tovább viszünk magunkkal. Az én esetemben ez a Sevillában töltött évek alatti élmények sokasága. Nagyon sokféle emberrel találkoztam nagyon fiatalon, és megláttam, hogy tényleg minden egyes ember egy külön világ, mégis vannak olyan pillanatok és érzések, amelyeket mindenki átél egyszer. Ezeket a pillanatokat próbáltam összegyűjteni, és egy csokorban, a tánc és a zene nyelvén, a sóhajok által bemutatni, hiszen a légzés, a pulzálás, a szívverés éppúgy mindnyájunkban közös, mint ezek a pillanatok.


Mit jelent az, hogy a keleti filozófia inspirálta a témát?
Azt jelenti, hogy úgy éreztem párhuzamot tudok vonni azon filozófiai gondolatok között, amelyekkel olvasmányaim során találkoztam, vagy megéreztem, és a kifejezési formám, azaz a mindennapjaim/hivatásom között. A keleti kultúrákban a mai napig megfigyelhető, hogy mind a művészetükben, mind a sportokban és az orvoslásban, egyszerűen a mindennapjaikban jelen van, és a mai napig őrzik a természethez való szoros kötődést. Ettől Európában eléggé elszakadtunk, bár az utóbbi években folyamatosan születnek olyan írások, melyek igazolják, hogy egyre inkább kezdünk visszatérni. Én jógázom is, így folyamatosan érzem ennek a fontosságát, és azt vettem észre, hogy a kifejezési formámban, a flamencóban is megtalálom, átélhetem ezt az egységet. Tánc közben egyszerre "kiszakadhatok" a testemből, és egyfajta extatikus állapotot élhetek át, miközben mégis végig folyamatos a földdel való kapcsolat. A flamencóban az erőteljes lábkopogással, de a karok lágy ég felé nyújtózásával ez még inkább érvényre lép. Ezt az ellentétet viszont a ritmus és a zene fogja egységbe, s a mozdulatok ennek a harmóniának szüleményei. Szerintem ettől gyönyörűbb nem létezik.

Hogyan passzol a dinamikus, szenvedélyes flamenco és a spirituális keleti téma?
Nagyon egyszerűen. A flamenco az ellentétek harmóniáján alapszik. Amennyire szenvedélyes és vad, épp annyira lehet lágy és szelíd. Virtuóz, vagy, ahogy a flamencóban mondják “a tierra”, azaz földi - lassú – ragadós. Fájdalmas, és vidám, váratlan és kimért, kortárs vagy autentikus, azonban mind ennek úgy is szem- és fültanúi lehetnek majd a kedves nézők.

György Renáta

« 2017 Augusztus »
Hét H K Sze Cs P Sz V
31 31
01
02
03
04
05
06
32
07
08
09
10
11
12
13
33
14
15
16
17
18
19
20
34
21
22
23
24
25
26
27
35
28
29
30
31
1 2 3